Jumat, 22 November 2013

Renungan


إذا ما قال لي ربّي أما اسبحيت تعصيني
و تخفي الذنب عن خلقي و بالعصيان تأتني
فكيف أجيت يا ويحي و من ذا سوف يحميني
أسلّي النفس بالآمال من حين إلى حين
و أنسى ما وراء الموت ماذ بعد تكفيني
كأنيّ قد ضمنت العيش ليس الموت يأتيني
و جاءت سكرة الموت الشديدة من سيحميني
نظرت إلى الوجوه أليس منهم من سيدفيني
سأسأل ما الذي قدّمت في الدنياي ينجيني
فكيف إجابتي من بعد ما فرطت في ديني
و يا ويحي ألم أسمع كلام الله يدعوني
ألم أسمع لما قد جاء في ق و يس
ألم أسمع  بيوم الحشر يوم الجمع و الدين
ألم أسمع منادي الموت يدعوني يناديني
فيا ربّاه عبد تائب من ذا سيأويه
سوى ربّ غفور واسع للحقّ يهديني
أتيت إليك فارحمني و ثقّل في موازيني
و خفّف في جزائي أنت أرجى من يجازيني

Jika Robbku berkata kepadaku…… “Tidak malukah kau bermaksiat kepada-Ku”
Kau sembunyikan dosamu dari makhluq-Ku……dan datang kepada-ku dengan penuh dosa
Bagaimanakah aku hendak menjawab duhai diriku yang malang???
Dan siapakah yang akan menyalamatkanku???
Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan dari masa ke masa…….
Dan aku melupakan apa yang akan dihadapi setelah mati…..
Dan apa  yang berlaku setelah aku dikafani…………
Seolah-olah aku sudah dijamin untuk hidup, dan tidak mati…….
Dan telah datang kepadaku sakarotul maut yang mengerikan………
Siapakah yang akan melindungiku???
Aku melihat wajah orang-orang…….. bukankah  mereka yang akan menguburku????
Aku kan ditanya apakah yang ku lakukan didunia untuk menyelamatkan diriku….
Maka bagaimanakah aku akan menjawab, setelah aku mengabaikan urusan duniaku?????
Celakah aku! Apakah aku tidak mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku????
Adakah aku tak mendengar apa yang telah diberitakan di surah Qaaf dan Yasiin?????
Adakan aku tak mendengar tentang hari dikumpulkan manusia,
 hari perhimpunan dan hari addien (hari qiyamah)????
Adakah aku tak mendengar panggilan maut memanggilku
Maka ya Robb! Seorang hamba bertaubat , sapa yang akan melindunginya???
Melainkan Robb yang maha luas pengampunan-Nya & membimbingku pada kebenaran…..
Aku telah dating kepada-Mu maka kasihanilah aku dan beratkan timbangan (kebaikan)ku….
Dan ringankanlah hisabku karena Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban….

Imam Ahmad menangis ketika mendengar syair ini, kamu?????

Tidak ada komentar:

Posting Komentar